Pelajar UMP Fatihah Hakema Berbogel Di FB

By Unknown



Ramai yang melayan Facebook dengan pelbagai perkara yang disebarkan – macam-macam ada dikongsikan namun ia kini menjadi lebih bahaya. Aku tahu ramai yang kenal dengan individu bernama Fatihah Hakema – (mahasiswa Universiti Malaysia Pahang – UMP) kononnya dia menyebarkan gambar ‘intim’ hot yang sepatutnya tidak di sebarkan kepada umum. Ramai pulak yang tengok gambar tersebut dan buat penilaian sendiri.
Gambar di Profil Facebook Fatihah Hakema
Aku tak mahu komen berkenaan dengan apa yang dia lakukan dalam gambar cuma kes di sini – benda buruk ini dikongsikan melalui Facebook. Aku tengok jugak profile dia – tak add lagi gambar tak patut yang dimuatnaik boleh dilihat. Maknanya foto tersebut telah di setkan sebagai Public bagi semua orang boleh melihat gambar tersebut. Nampak sangat akaun palsu (fake) dan bertujuan untuk memalukan.
Akaun Palsu: https://fb.me/k###eiyz (pautan telah dikeluarkan)
Akaun Sebenar: https://fb.me/fatihah.hakimi

Fatihah Hakema
Aku mula-mula bukak terus percaya profile Facebook tersebut adalah benar milik Fatihah tapi sebenarnya ia telah di wujudkan oleh bekas pakwe (ex-BF) dia – Aizuddin Mazlan. Aku mula yakin halaman tersebut bukan milik dia – semua gambar yang ‘pelik’ sahaja yang berada dalam keadaan Public.

Laporan Polis Fatihah
Pada hari semalam (25.11.2013)- Fatihah Hakema telah membuat laporan Polis terhadap ugutan dan perlakuan memburuk-burukkan dia di Facebook. Satu lagi laporan Polis dilakukan terhadap profile Facebook yang diwujudkan pada tarikh yang sama – petangnya.

Laporan Pertama Fatihah Hakema

Pada 24.4.2013 jam lebih kurang 3.09 petang, semasa berada di kelas universiti Malaysia Pahang.saya telah menerima mesej dari kawan lelaki nama Aizuddin Bin Mazlan melalui no 019 9889317.mesej tersebut seperti ‘bunuh awak bagi saya macam bunuh semut.awak tunggu lah kau dalam tu kejap lagi saya sampai dan jangan harap awak keluar hidup2.perempuan x dengar ckp dan mak ayah kita akan menyesal lahirkan kita.saya heret awak.saya cabut kepala awak dan badan awak dan bawa kepala awak sendiri ke balai polis.tak menyesal langsung bunuh awak.saya puas hati’.sebelum ini saya telah banyak kali menerima mesej ugutan dari beliau.dia juga ada berjumpa dengan saya dan pernah membawa pisau serta meletakkan ke sisi saya semasa kami berada di cafe universiti.dia juga sentiasa berkata ugutan yang sama kepada saya.saya telah memutuskan hubungan dengan dia memandangkan saya tak tahan dengan sikapnya yang begitu.dia juga pernah menarik saya dengan kasar.saya pernah mengadu ke pihak kaunseling dan pihak kaunseling telah berjumpa dengan Aizuddin tetapi sikap Aizuddin tidak pernah berubah.baru baru ini Aizuddin menggunakan laman sosial untuk memburukkan saya dengan meletakkan gambar saya disitu.Keluarga saya pernah berjumpa dengan keluarga Aizuddin di PAhang tetapi masih juga tiada perubahan.Sehingga laporan ini dibuat Aizuddin masih lagi mengganggu saya.tujuan saya buat laporan ini kerana bimbang akan keselamatan diri saya kemudian hari.

Laporan Kedua Fatihah Hakema

Pada 25/11/2013 jam lebih kurang 11.00 pagi semasa saya berada dirumah dialamat******** saya telah mendapat tahu nama saya telah terlibat dalam jenayah cyber apabila semua page-page dalam facebook,blogger-blogger telah sebarkan gambar-gambar lama saya.saya tidak tahu apa-apa berkaitan penyebaran tersebut sehinggalah nama saya sudah tersebar satu Malaysia.melalui facebook page dan blog-blog.apabila saya membuka laman sosial tersebut sebelum ini semasa di Pahang, saya tidak boleh membuat sebarang report kerana setiap hari saya diugut bunuh seandainya saya tidak bersama beliau.ini merupakan report kali kedua keatas kes ini.facebook itu bukan FB saya..lelaki tersebut bernama Aizuddin MAzlan telah guna FB yang dia cipta sendiri dan guna nama saya jasi semua orang ingat FB tersebut,status -status,gambar-gambar yang ada, saya yg lakukan sendri.padahal tidak.saya tidak tahu menahu langsung ayat – ayat, status status yg mencabar JAKIM, Agama Islam dan ayat-ayat yang ditulis dan diperkatakan dalam FB tersebut juga adalah melalui dia.orang ramai akan menyangka itu perbuatan saya.status status palsu dalam FB tersebut ditulis oleh Aizuddin untuk menjatuhkan saya dan maruah saya serta mengaibkan saya.Pada hari ini nama saya telah tersebar dengan sangat meluas melalui laman sosial.saya ingin membersihkan semula nama saya dan kemuka keadilan saya mahu Aizuddin mendapat hukuman setimpal dengan perbuatannya berkaitan dengan hal ini telah dimaklumkan kepada ibubapa beliau tetapi ibubapa beliau itu tidak langsung ambil tindakan yang sepatutnya terhadap anak mereka.sebaliknya hanya memberi alasan tidak tahu nak nasihat macam mana walaupun mereka tahu Aizuddin buat pelbagai cara utntuk aibkan saya.ayahnya Mazlan seorang guru kanan sekolah tidak mengambil apa apa tindakan langsung malah membiarkan sahaja.
Harapan aku terhadap pengamal media – termasuk pengguna Facebook, hentikan perlakuan menyebarkan aib dia. Aku tau dia dah buat silap tapi bukan itu yang patut kita lakukan.
Dia dah berdosa dengan perlakuannya (mungkin dah bertaubat) – tapi kita yang menyebarkan aib, mengutuk dan lain-lain macam mana dengan dosa kita dengan dia? Dosa manusia dengan manusia bagaimana nak langsaikan? Aku rasa semua faham kan :)
Laporan bersumberkan dari Ottoman Ibnu Othman dan MyMediaLab
Kemaskini: Berita Harian menerbitkan isu berkenaan perkara ini. Bagi aku – yang sudah tu sudah, ini dah cukup jadi iktibar buat mereka. Tak perlu buat tangkapan oleh pihak JAIP – memang peruntukan syariah itu ada namun fikir masa depan mereka. Jika kita berada di tempat mereka, adakah kita berani untuk mengadapi apa yang disebutkan dalam Berita Harian – dah tentu tidak bukan.
Pasangan itu boleh ditangkap JAIP untuk siasatan mengikut Enakmen Jenayah Syariah negeri berkenaan.
Sikap begini mencerminkan kerendahan moral individu itu kerana mereka bukan saja tidak menghormati undang-undang syariah, malah memalukan universiti dan keluarga masing-masing.
Ia juga menggambarkan pasangan itu tidak memiliki pemahaman Islam yang sempurna, … – Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha melalui Berita Harian (Online)
Untuk Berita Harian, aku amat faham tugas media dan akhbar – namun gambar mengaibkan tidak perlu dipaparkan sepatutnya. Gambar yang ditutup mata – tubuh masih nampak (yang aurat muka atau badan? – sorok prilaku ke jika sorok muka?).

Related posts

About the Author

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque volutpat volutpat nibh nec posuere. Donec auctor arcut pretium consequat.

Proudly Powered by Blogger.